RANCANGAN
PENGAJARAN HARIAN IBADAT DARJAH 6 (bab 1)
Nama Guru: Adibah Hanis Binti Arif
Mata pelajaran: Ibadat Darjah 6
Kelas: 6 Maliki
Tarikh: 7 Disember 2019
Masa: 2.30 – 3.30 petang
Tajuk: Haji dan Umrah
Kemahiran: Kemahiran mendengar, membaca dan menulis.
Kaedah: Syarahan
Pengetahuan
Sedia Ada: Pelajar
mengetahui maksud haji dan umrah.
Hasil
Pembelajaran: a)
Menyenaraikan tujuan haji dan umrah.
b)
Menerangkan hikmah haji dan umrah dilaksanakan.
c)
Menulis 3 faedah menerjakan haji dan umrah.
Kemahiran Berfikir:
Kemahiran mendengar, membaca dan menulis.
Penerapan
Nilai: Khusyuk, taat dan berdisiplin.
Bahan Bantu
Mengajar: Kad manila, kertas warna dan
komputer riba.
MASA/LANGKAH
|
ISI PELAJARAN
|
AKTIVITI PENGAJARAN & PEMBELAJARAN
|
CATATAN
|
Pendahuluan
(2 min)
|
Ucapan salam dan bacaan doa. “بسم الله الرحمن الرحيم. اللهم افتح علينا حكمتك وانشر علينا من خزائن
رحمتك يا ارحم الراحمين”
|
-Guru meminta pelajar membaca doa.
-Guru dan murid membaca doa
bersama-sama.
|
Nilai : Khusyuk
|
Set Induksi
(5 min)
|
(Gambarajah Ka’abah.)
Guru: Apa yang kamu lihat?
Andaian jawapan: Ka’abah, Mekah.
|
1.Guru menampalkan gambarajah
kaabah menggunakan kad manila di papan putih.
2. Guru menyoal pelajar tentang
gambarajah di papan putih.
3. Guru menerangkan topic
pembelajaran hari ini.
|
Kemahiran berfikir:
-Membuat pemerhatian.
Nilai : - Patuh
-
Taat
Strategi :
Pusatkan
Bahan.
BBM : - Kad Manila
Bergambar
|
Langkah 1
(5 min) |
1.Menayangkan
video perjalanan ibadah haji dan umrah.
2.Menyaksikan
seluruh umat manusia dari pelusuk dunia mengelilingi kaabah.
3.
Menunjukkan kesungguhan beribadat di rumah Allah.
|
1.Guru menceritakan
kepada murid keadaan ibadah haji dan umrah berlangsung
2.Guru meminta murid membincangkan
suasana semasa musim haji dan umrah.
|
Bahan
Bantu Mengajar : Pemancar cahaya 'LCD'
Strategi : Berpusatkan bahan.
Nilai
: Khusyuk, Berdisiplin, Taat
|
Langkah 2
(7 min)
|
1.Akibat
melalaikan ibadah haji dan umrah
2.
Kesan buruk mengabaikan ilmu haji dan umrah.
|
1.Guru
melakukan aktiviti perbincangan di kalangan murid-murid
2.Guru
dan murid-murid bersama-sama membincangkan jawapan dengan tepat
3. Guru menyemak jawapan daripada
murid-murid
|
Strategi
: Berpusatkan guru dan berpusatkan murid
Nilai : Berdisiplin, patuh dan bekerjasama. |
Langkah 3
(5 min) |
1.Suasana semasa ibadah haji dan umrah dijalankan.
|
1.Guru meminta pelajar menerangkan keadaan semasa Jemaah haji
melaksanakan haji dan umrah.
2.Murid-murid menerangkan suasana haji dan umrah berdasarkan
video.
|
Bahan
Bantu Mengajar :
Lembaran
kerja, LCD, kad manila bergambar.
Strategi : Berpusatkan murid.
Nilai
: Berdisiplin, Patuh, Taat
|
Penilaian
(5 min) |
Akiviti
penilaian berdasarkan isi pelajaran:
1.
Hikmah melaksanakan ibadah haji adalah _______.
2.
Dalil pensyariatan Haji adalah _______.
3.
Faedah menunaikan haji dan umrah adalah _______.
|
1.Guru
membuat aktiviti soal jawab kepada murid-murid
2.Guru
membuat soal jawab dengan menggunakan aktiviti mengisi tempat kosong.
|
Bahan
Bantu Mengajar :
Lembaran
kerja, kad manila bergambar.
Strategi : Berpusatkan murid
Nilai
: Berdisiplin, Patuh, Taat
|
Penutup
(3 min) |
Rumusan
isi pelajaran yang dipelajari.
|
1.Guru membuat rumusan berkenaan
ibadah haji dan umrah.
2.Murid-murid menyatakan kefahaman
tentang topik pada hari ini.
|
Kemahiran:
Kemahiran membuat rumusan dan
berdaya saing.
Strategi:
Berpusatkan guru dan murid.
|
Catatan
Refleksi :
Saya
berasa bersyukur kerana pembelajaran hari ini sangat menggembirakan dan menarik
kerana pada pandangan saya sebilangan besar murid-murid memberi perhatian
sepenuhnya sepanjang sesi pengajaran dan pembelajaran dan saya berharap
murid-murid dapat memahami isi pelajaran agar dapat dijadikan pengajaran dan
ikutan tauladan di dalam kehidupan.
Nama Guru: Adibah Hanis Binti Arif
Mata pelajaran: Ibadat Darjah 6
Kelas: 6 Maliki
Tarikh: 7 Disember 2019
Masa: 2.30 – 3.30 petang
Bilangan: 20 orang pelajar
Tajuk: Pelaksanaan ibadah
Haji dan Umrah
Kemahiran: Kemahiran berfikir, bertutur dan menulis.
Kaedah: Syarahan dan Dialog.
Pengetahuan
Sedia Ada: Sesetengah
pelajar pernah mengerjakan haji dan umrah dan berkongsi kisah mereka.
Hasil
Pembelajaran: a)Murid dapat menyatakan
syarat-syarat wajib haji dan umrah
b)Murid dapat menulis rukun-rukun
haji
c)Murid dapat menceritakan amalan
sunat ketika ibadah haji dan umrah dikerjakan
Kemahiran
Berfikir: : Kemahiran berfikir, bertutur dan
menulis.
Penerapan
Nilai: Berdisiplin, taat dan patuh.
Bahan Bantu
Mengajar: Kitab,
kad gambar, lembaran kerja, komputer riba, Skrin Pemancar Cahaya (LCD).
MASA/LANGKAH
|
ISI PELAJARAN
|
AKTIVITI PENGAJARAN & PEMBELAJARAN
|
CATATAN
|
Pendahuluan
(2min) |
Bacaan doa belajar :
بسم
الله الرحمن الرحيم
اللهم
افتح علينا حكمتك وانشر علينا من خزائن رحمتك يا ارحم الراحمين
أشهد
أن لا إله إلا الله وأشهد أن محمدا رسول الله
|
1.Guru
meminta murid-murid membacakan doa belajar dengan betul dan lancar.
2.
Murid-murid membaca doa belajar dengan bimbingan guru
|
Nilai: Khusyuk dan patuh.
|
Set Induksi
(3min) |
Replika
ka'bah
|
(1) Guru menunjukkan replika ka'bah kepada murid-murid
(2) Guru bertanyakan perkaitan surah replika
tersebut dengan tajuk pengajaran
(3) Murid menjawab dan guru memberi penjelasan
(4) Guru mengaitkan replika ka'bah dengan
pembelajaran hari ini
|
Bahan Bantu Mengajar
: Kitab, kad keras, warna air, kotak,kertas warna
Strategi :
Berpusatkan bahan
Nilai : Khusyuk,
Hormat, Sabar
|
Langkah 1
(5 min) |
Guru
menunjukkan cara mengerjakan haji dan umrah
|
(1) Guru menceritakan perlaksanaan ibadah haji dan
umrah mnggunakan replika ka'bah
(2) Guru meminta murid membincangkan perjalanan
haji dan umrah berlangsung
|
Nilai
: Sabar, Khusyuk
Strategi
: Berpusatkan guru, berpusatkan bahan dan berpusatkan murid
|
Langkah 2
(7 min) |
Amalan-amalan sunat
haji dan umrah :
(1)Memotong kuku
(2)Mandi sunat ehram
(3)Memakai kain
berwarna putih
|
(1) Guru melakukan
aktiviti bersyarahan di dalam kelas
(2 )Guru meminta
murid-murid membincangkan isi pelajaran secara berkumpulan
|
Strategi :
Berpusatkan murid
Nilai : Berdisiplin,
Bekerjasama
|
Langkah 3
(5min) |
Menunjukkan kain ihram.
|
1.Guru membuat cara-cara memakai
ihram.
2.Guru mengagihkan kain ihram pada
setiap kumpulan dan meminta setiap sorang dari ahli kumpulan memakai ihram
dibantu ahli kumpulan.
|
Nilai : Bekerjasama, gigih dan taat.
Strategi : Berpusatkan guru dan
murid.
|
Penilaian
(5min) |
Akiviti penilaian
berdasarkan isi pelajaran:
(1)Rukun haji
dan umrah
|
(1) Guru membuat aktiviti bersyarahan di kalangan
murid-murid
(2) Guru meminta seorang murid dari setiap kumpulan
untuk bersyarahan mengenai isi pelajaran pada hari ini
|
Bahan
Bantu Mengajar : Lembaran kerja, Skrin pemancar cahaya (LCD), Kitab
Strategi :
Berpusatkan murid
Nilai : Berdisiplin,
Hormat, Bekerjasama.
|
Penutup
(3min) |
Rumusan
isi pelajaran yang dipelajari
|
1.Guru membuat rumusan berkenaan pelaksanaan ibadah haji dan umrah.
2.Murid-murid menyatakan kefahaman
tentang topik pada hari ini.
|
Kemahiran:
Kemahiran membuat rumusan dan
berdaya saing.
Strategi:
Berpusatkan guru dan murid.
|
Catatan
Refleksi :
Saya
berasa bersyukur kerana pembelajaran hari ini sangat menggembirakan dan menarik
kerana pada pandangan saya sebilangan besar murid-murid memberi perhatian
sepenuhnya sepanjang sesi pengajaran dan pembelajaran dan saya berharap
murid-murid dapat memahami isi pelajaran agar dapat dijadikan pengajaran dan
ikutan tauladan di dalam kehidupan.
RANCANGAN PENGAJARAN
HARIAN IBADAT DARJAH 6 (bab 3)
Nama Guru: Adibah Hanis Binti Arif
Mata pelajaran: Ibadat Darjah 6
Kelas: 6 Maliki
Tarikh: 7 Disember 2019
Masa: 2.30 – 3.30 petang
Bilangan: 20 orang pelajar
Tajuk: Dam haji dan umrah
Kemahiran: Membaca, mendengar, bercerita dan menulis.
Kaedah: Bercerita dan menyanyi.
Pengetahuan
Sedia Ada: Sebahagian murid mempunyai ibu bapa
yang sudah menjalani ibadah haji dan umrah
Hasil
Pembelajaran: (1) Murid dapat mengetahui
pengertian dam haji dan umrah
(2)
Murid dapat mengetahui jenis-jenis dam
(3)
Murid dapat mengetahui kesalahan yang diwajibkan dam
Kemahiran
Berfikir: Membaca, mendengar dan menulis.
Penerapan
Nilai: Fokus dan taat.
Bahan Bantu
Mengajar: Kitab, kad manila, lembaran kerja, komputer
riba dan Skrin Pemancar Cahaya (LCD).
MASA/LANGKAH
|
ISI PELAJARAN
|
AKTIVITI PENGAJARAN & PEMBELAJARAN
|
CATATAN
|
Pendahuluan
-2min |
Bacaan doa belajar :
بسم
الله الرحمن الرحيم
اللهم
افتح علينا حكمتك وانشر علينا من خزائن رحمتك يا ارحم الراحمين
أشهد
أن لا إله إلا الله وأشهد أن محمدا رسول الله
|
1.Guru
meminta murid-murid membacakan doa belajar dengan betul dan lancar.
2.
Murid-murid membaca doa belajar dengan bimbingan guru
|
Nilai: Khusyuk dan patuh.
|
Set Induksi
-3min |
Tayangan video di mekah.
|
(1) Guru
menayangkan video kepada murid-murid
(2) Guru bertanyakan perkaitan video dengan
tajuk pengajaran
(3) Murid menjawab dan guru memberi penjelasan
|
Bahan
Bantu Mengajar : Pemancar cahaya LCD
Strategi
: Berpusatkan bahan
Nilai
: Khusyuk, Berdisiplin, Taat
|
Langkah 1
-5min |
Pengertian
dam haji dan umrah
|
1.
Guru menerangkan pengertian dam haji dan umrah
2. Guru
meminta murid menerangkan apa yang difahami
|
Bahan
Bantu
Mengajar
:
Kad
manila
Strategi
:
Berpusatkan
guru
Nilai
: Khusyuk
|
Langkah 2
-7min |
Tujuan dan hikmah dikenakan dam
haji dan umrah
|
(1) Guru
melakukan aktiviti bernyanyi bersama murid-murid
(2) Guru menyanyikan terlebih dahulu lagu kemudian
diikuti oleh murid
(3) Guru memantau nyanyian daripada murid-murid
|
Bahan Bantu Mengajar
: Komputer riba, Skrin pemancar cahaya (LCD)
Strategi :
Berpusatkan
guru, berpusatkan
murid dan berpusatkan bahan
|
Langkah 3
- 5min |
Jenis-jenis dam
|
1.Guru menerangkan jenis jenis dam
kepada pelajar.
2.Guru membentuk kumpulan dan
membuat perbincangan tentang dam secara berkumpulan.
|
Strategi : Berpusatkan guru dan
murid.
|
Penilaian
- 5min |
Akiviti penilaian berdasarkan isi
pelajaran
|
(1) Guru
membuat aktiviti soal jawab kepada murid-murid
(2) Guru membuat soal jawab dengan bertemakan isi
tempat kosong
|
Bahan Bantu Mengajar
: Lembaran kerja, Skrin pemancar cahaya (LCD)
Strategi : Berpusatkan
murid
Nilai : Berdisiplin,
Patuh, Taat
|
Penutup
-3min |
Rumusan
isi pelajaran yang dipelajari.
|
1.Guru membuat rumusan berkenaan dam haji dan umrah.
2.Murid-murid menyatakan kefahaman
tentang topik pada hari ini.
|
Kemahiran:
Kemahiran membuat rumusan dan
berdaya saing.
Strategi:
Berpusatkan guru dan murid.
|
Catatan
Refleksi :
Saya
berasa bersyukur kerana pembelajaran hari ini sangat menggembirakan dan menarik
kerana pada pandangan saya sebilangan besar murid-murid memberi perhatian
sepenuhnya sepanjang sesi pengajaran dan pembelajaran dan saya berharap
murid-murid dapat memahami isi pelajaran agar dapat dijadikan pengajaran dan
ikutan tauladan di dalam kehidupan.
RANCANGAN
PENGAJARAN HARIAN IBADAT DARJAH 6 (bab 4)
Nama Guru: Adibah Hanis Binti Arif
Mata pelajaran: Ibadat Darjah 6
Kelas: 6 Maliki
Tarikh: 7 Disember 2019
Masa: 2.30 – 3.30 petang
Bilangan: 20 orang pelajar
Tajuk: Menyembelih
Kemahiran: Membaca dan bercerita
Kaedah: Permainan Kuiz,
Bercerita
Pengetahuan
Sedia Ada: Pelajar telah
menyaksikan cara penyembelihan semasa raya haji.
Hasil
Pembelajaran: a) Murid dapat memahami
pengertian menyembeli dan hukumnya
(b)
Murid dapat mengetahui dalil pensyariatan menyembelih
(c)
Murid dapat mengetahi cara-cara menyembelih
Kemahiran
Berfikir: Membaca, menulis
Penerapan
Nilai: Patuh dan taat
Bahan Bantu
Mengajar: Kitab, lembaran kerja, kad manila, komputer riba dan skrin
pemancar cahaya (LCD).
MASA/LANGKAH
|
ISI PELAJARAN
|
AKTIVITI PENGAJARAN & PEMBELAJARAN
|
CATATAN
|
Pendahuluan
-2miin |
Bacaan doa belajar :
بسم
الله الرحمن الرحيم
اللهم
افتح علينا حكمتك وانشر علينا من خزائن رحمتك يا ارحم الراحمين
أشهد
أن لا إله إلا الله وأشهد أن محمدا رسول الله
|
1.Guru
meminta murid-murid membacakan doa belajar dengan betul dan lancar.
2.
Murid-murid membaca doa belajar dengan bimbingan guru
|
Nilai: Khusyuk dan patuh.
|
Set Induksi
-5min |
Guru membuat simulasi kepada murid
dengan membawa ayam hidup
|
(1) Guru
melakukan simulasi di dalam kelas
(2) Guru bertanyakan perkaitan
simulasi tersebut dengan tajuk pengajaran
(3) Murid menjawab dan guru memberi penjelasan
(4) Guru mengaitkan simulasi dengan pembelajaran hari
ini
|
Bahan Bantu Mengajar
: Kad imbasan, kad gambar, lembaran kerja
Strategi :
Berpusatkan bahan
Nilai : Sabar, Taat,
Patuh
|
Langkah 1
-5 min |
Pengertian menyembelih dan hukumnya
|
1.Guru
menceritakan kepada murid maksud penyembelihan serta hukumnya
2.Guru
meminta murid membincangkan cara penyembelihan dan hukumnya
|
Bahan Bantu Mengajar
: Komputer, Kitab, Skrin pemancar cahaya (LCD)
Strategi :
Berpusatkan guru
|
Langkah 2
-5min |
Tujuan dan hikmah
disyariatkan sembelihan
(1) Sebagai tanda
ketaatan kepada Allah
(2) Daging yang
dimakan itu halal
(3) Menyembeli itu
adalah ibadah dan yang memakannya mendapat pahala
|
(1) Guru
melakukan aktiviti bercerita di kalangan murid-murid
(2) Guru dan murid-murid bersama-sama membincangkan
hikmah penyembelihan
(3) Guru menyemak jawapan daripada murid-murid
|
Bahan
Bantu Mengajar : Skrin pemancar cahaya (LCD), komputer
Strategi:
Berpusatkan guru dan berpusatkan murid
Nilai
: Patuh, Sabar, Taat
|
Langkah 3
-5min |
Jenis haiwan yang boleh
disembelih.
|
1.Guru menerangkan jenis jenis
haiwan yang boleh disembelih kepada pelajar.
2.Guru membentuk kumpulan dan
membuat perbincangan tentang dam secara berkumpulan.
|
Nilai: Patuh dan taat.
|
Penilaian
-5min |
Akiviti penilaian berdasarkan isi
pelajaran
|
(1) Guru membuat aktiviti soal jawab kepada
murid-murid
(2) Guru membuat soal jawab dengan bertemakan
permainan kuiz teka silang kata
|
Bahan Bantu Mengajar
: Lembaran kerja, Kad manila
Strategi :
Berpusatkan murid
Nilai : Sabar,
Patuh, Taat
|
Penutup
-3min |
Rumusan
isi pelajaran yang dipelajari.
|
1.Guru membuat rumusan berkenaan menyembelih.
2.Murid-murid menyatakan kefahaman
tentang topik pada hari ini.
|
Kemahiran:
Kemahiran membuat rumusan dan
berdaya saing.
Strategi:
Berpusatkan guru dan murid.
|
Catatan
Refleksi :
Saya
berasa bersyukur kerana pembelajaran hari ini sangat menggembirakan dan menarik
kerana pada pandangan saya sebilangan besar murid-murid memberi perhatian
sepenuhnya sepanjang sesi pengajaran dan pembelajaran dan saya berharap
murid-murid dapat memahami isi pelajaran agar dapat dijadikan pengajaran dan
ikutan tauladan di dalam kehidupan.
RANCANGAN
PENGAJARAN HARIAN IBADAT DARJAH 6 (bab 5)
Nama Guru: Adibah Hanis Binti Arif
Mata pelajaran: Ibadat Darjah 6
Kelas: 6 Maliki
Tarikh: 7 Disember 2019
Masa: 2.30 – 3.30 petang
Bilangan: 20 orang pelajar
Tajuk: Bangkai
Kemahiran: Membaca, mendengar dan menulis
Kaedah: Syarahan
Pengetahuan
Sedia Ada: Melihat bangkai
di atas jalan.
Hasil
Pembelajaran: a) Mengetahui
hukum berkaitan bangkai
b) Mengetahui dalil diharamkan bangkai
c)Memahami hikmah larangan bangkai
Kemahiran
Berfikir: Membaca mendengar menulis
Penerapan
Nilai: Fokus taat dan patuh.
Bahan Bantu
Mengajar: Kitab, lembaran kerja, kad manila, komputer riba dan skrin
pemancar cahaya (LCD).
MASA/LANGKAH
|
ISI PELAJARAN
|
AKTIVITI PENGAJARAN & PEMBELAJARAN
|
CATATAN
|
Pendahuluan
-2min |
Bacaan doa belajar :
بسم
الله الرحمن الرحيم
اللهم
افتح علينا حكمتك وانشر علينا من خزائن رحمتك يا ارحم الراحمين
أشهد
أن لا إله إلا الله وأشهد أن محمدا رسول الله
|
1.Guru
meminta murid-murid membacakan doa belajar dengan betul dan lancar.
2.
Murid-murid membaca doa belajar dengan bimbingan guru
|
Nilai: Khusyuk dan patuh.
|
Set Induksi
-3min |
Gambarajah haiwan mati di atas jalan raya.
|
1.Guru menerangkan topik pada hari
ini.
2.Pelajar membuat kepastian dan
pemahaman berdasarkan gambarajah.
|
Bahan Bantu Mengajar
: Skrin pemancar cahaya (LCD), komputer
Strategi:
Berpusatkan guru dan berpusatkan murid
Nilai
: Patuh, Sabar, Taat
|
Langkah 1
-5min |
1.Hukum bangkai
2. Gambar bangkai
|
1.Guru menerangkan tentang hukum
bangkai.
2. Guru meminta murid
menyenaraikan jenis jenis bangkai.
|
Strategi:
Berpusatkan guru dan berpusatkan murid
Nilai
: Patuh, Sabar, Taat
|
Langkah 2
-7min |
Menunjukkan video haiwan yang
menjadi bangkai.
|
|
Strategi : berpusatkan guru dan
murid.
|
Langkah 3
-5min |
-Jenis-jenis bangkai.
|
1.Guru menerangkan jenis jenis
bangkai kepada pelajar.
2.Guru membentuk kumpulan dan
membuat perbincangan tentang dam secara berkumpulan.
|
Strategi:
Berpusatkan guru dan berpusatkan murid
Nilai
: Patuh, Sabar, Taat
|
Penilaian
-5min |
Aktiviti penilaian berdasarkan
pelajaran
|
1.Guru menyediakan kuiz kemudian
pelajar menjawab secara kumpulan.
2.Guru membuat penilaian
berdasarkan jawapan pelajar.
|
Nilai : Patuh dan taat.
Strategi : Berpusatkan guru dan
murid.
|
Penutup
-3min |
Rumusan
isi pelajaran yang dipelajari.
|
1.Guru membuat rumusan berkenaan bangkai.
2.Murid-murid menyatakan kefahaman
tentang topik pada hari ini.
|
Kemahiran membuat rumusan dan
berdaya saing.
Strategi:
Berpusatkan guru dan murid.
|
Catatan
Refleksi :
Saya
berasa bersyukur kerana pembelajaran hari ini sangat menggembirakan dan menarik
kerana pada pandangan saya sebilangan besar murid-murid memberi perhatian
sepenuhnya sepanjang sesi pengajaran dan pembelajaran dan saya berharap
murid-murid dapat memahami isi pelajaran agar dapat dijadikan pengajaran dan
ikutan tauladan di dalam kehidupan.
RANCANGAN
PENGAJARAN HARIAN IBADAT DARJAH 6 (bab 6)
Nama Guru: Adibah Hanis Binti Arif
Mata pelajaran: Ibadat Darjah 6
Kelas: 6 Maliki
Tarikh: 7 Disember 2019
Masa: 2.30 – 3.30 petang
Bilangan: 20 orang pelajar
Tajuk: Udhiyah
Kemahiran: Membaca dan bercerita
Kaedah: Bercerita dan kuiz
Pengetahuan
Sedia Ada: Pelajar
mempunyai pengalaman raya haji korban.
Hasil
Pembelajaran: a)Memahami
pengertian ibadat udhiyah dan hukumnya.
b)Mengetahui dalil disyariatkan
udhiyah.
c)Memahami panduan pelaksanaan
udhiyah.
Kemahiran
Berfikir: Mendengar, membaca dan menulis.
Penerapan
Nilai: Taat dan khusyuk.
Bahan Bantu
Mengajar: Kitab, lembaran kerja, kad manila, komputer riba dan skrin
pemancar cahaya (LCD).
MASA/LANGKAH
|
ISI PELAJARAN
|
AKTIVITI PENGAJARAN & PEMBELAJARAN
|
CATATAN
|
Pendahuluan
2min |
Bacaan doa belajar :
بسم
الله الرحمن الرحيم
اللهم
افتح علينا حكمتك وانشر علينا من خزائن رحمتك يا ارحم الراحمين
أشهد
أن لا إله إلا الله وأشهد أن محمدا رسول الله
|
1.Guru
meminta murid-murid membacakan doa belajar dengan betul dan lancar.
2.
Murid-murid membaca doa belajar dengan bimbingan guru
|
Nilai: Khusyuk dan patuh.
|
Set Induksi
3min |
Tayangan video suasana raya haji
korban.
|
1.Guru menayangkan video suasana
semasa raya haji.
2.Pelajar menonton tayangan video
sambil membuat pemerhatian.
|
Bahan
Bantu Mengajar : Skrin pemancar cahaya (LCD), komputer
Strategi:
Berpusatkan bahan.
Nilai
: Patuh, Sabar, Taat
|
Langkah 1
5min |
Guru menampalkan kad manila bergambar
di papan putih berkenaan definisi dan hukum udhiyah.
|
|
|
Langkah 2
7min |
Tujuan dan hikmah udhiyah.
|
|
|
Langkah 3
5min |
Jenis binatang yang boleh
dijadikan udhiyah.
|
1.Guru menerangkan jenis jenis
haiwan udhiyah kepada pelajar.
2.Guru membentuk kumpulan dan
membuat perbincangan tentang dam secara berkumpulan.
|
|
Penilaian
5min |
Aktiviti penilaian berdasarkan
pelajaran.
|
|
Strategi : Berpusatkan bahan dan
murid.
|
Penutup
3min |
Rumusan
isi pelajaran yang dipelajari.
|
1.Guru membuat rumusan berkenaan udhiyah.
2.Murid-murid menyatakan kefahaman
tentang topik pada hari ini.
|
Kemahiran:
Kemahiran membuat rumusan dan
berdaya saing.
Strategi:
Berpusatkan guru dan murid.
|
Catatan
Refleksi :
Saya
berasa bersyukur kerana pembelajaran hari ini sangat menggembirakan dan menarik
kerana pada pandangan saya sebilangan besar murid-murid memberi perhatian
sepenuhnya sepanjang sesi pengajaran dan pembelajaran dan saya berharap
murid-murid dapat memahami isi pelajaran agar dapat dijadikan pengajaran dan
ikutan tauladan di dalam kehidupan.
RANCANGAN PENGAJARAN HARIAN IBADAT
DARJAH 6 (bab 7)
Nama Guru:
Adibah Hanis Binti Arif
Mata pelajaran:
Ibadat Darjah 6
Kelas: 6 Maliki
Tarikh: 7 Disember
2019
Masa: 2.30 – 3.30
petang
Bilangan:
20 orang pelajar
Tajuk: Aqiqah
Kemahiran:
Membaca, menulis dan mena’kul.
Kaedah: Syarahan dan
bercerita
Pengetahuan Sedia Ada: Pelajar
mengenal pasti binatang an’am semasa aqiqah.
Hasil Pembelajaran: a)Memahami
pengertian aqiqah dan hukumnya.
b)Membezakan aqiqah dan udhiah.
c)Menyatakan dalil disyariatkan aqiqah.
Kemahiran Berfikir: Membaca,
menulis dan bertutur.
Penerapan Nilai: Fokus
dan gigih.
Bahan Bantu Mengajar: Kitab, lembaran kerja,
kad manila, komputer riba dan skrin pemancar cahaya (LCD).
MASA/LANGKAH
|
ISI
PELAJARAN
|
AKTIVITI
PENGAJARAN & PEMBELAJARAN
|
CATATAN
|
Pendahuluan
2min
|
Bacaan doa belajar :
بسم الله الرحمن الرحيم
اللهم افتح علينا
حكمتك وانشر علينا من خزائن رحمتك يا ارحم الراحمين
أشهد أن لا إله إلا
الله وأشهد أن محمدا رسول الله
|
1.Guru meminta
murid-murid membacakan doa belajar dengan betul dan lancar.
2. Murid-murid
membaca doa belajar dengan bimbingan guru
|
Nilai: Khusyuk dan patuh.
|
Set Induksi
|
Tayangan video cukur jambul.
|
1.Guru menerangkan definisi aqiqah.
2. Pelajar mencatat penerangan guru.
|
Bahan Bantu Mengajar
: Skrin pemancar cahaya (LCD), komputer
Strategi: Berpusatkan
bahan.
Nilai : Patuh,
Sabar, Taat
|
Langkah 1
|
Panduan pelaksanaan aqiqah.
|
1.Guru menerangkan tatacara pelaksanaan aqiqah.
2.Guru meminta pelajar menyebut semula panduan
tersebut.
|
Nilai: Taat
|
Langkah 2
|
Guru menampalkan jadual ketentuan jumlah binatang
untuk aqiqah di papan putih.
|
1.Guru memanggil pelajar untuk mengisi tempat
kosong pada kertas manila berkaitan jumlah binatang aqiqah.
2.Beberapa pelajar tampil untuk menuliskan
jawapan.
|
Nilai: Gigih
Strategi:
Berpusatkan bahan dan pelajar.
|
Langkah 3
|
Adab menyambut bayi.
|
1.Guru menyenaraikan adab menyambut bayi beserta
huraian di papan putih.
2.Pelajar diminta menbuat peta minda berdasarkan nota
di papan putih.
|
Nilai: Berdisiplin dan bersungguh-sungguh.
|
Penilaian
|
Aktiviti penilaian berdasarkan isi pelajaran.
|
Guru memberi lembaran kerja kepada pelajar sebagai
kerja rumah.
|
|
Penutup
|
Rumusan
isi pelajaran yang dipelajari.
|
1.Guru membuat rumusan berkenaan aqiqah.
2.Murid-murid menyatakan kefahaman tentang topik pada
hari ini.
|
Kemahiran:
Kemahiran membuat rumusan dan berdaya saing.
Strategi:
Berpusatkan guru dan murid.
|
Catatan Refleksi : Saya berasa bersyukur kerana pembelajaran hari ini sangat
menggembirakan dan menarik kerana pada pandangan saya sebilangan besar
murid-murid memberi perhatian sepenuhnya sepanjang sesi pengajaran dan
pembelajaran dan saya berharap murid-murid dapat memahami isi pelajaran agar
dapat dijadikan pengajaran dan ikutan tauladan di dalam kehidupan.
RANCANGAN PENGAJARAN HARIAN IBADAT DARJAH
6 (bab 8)
Nama Guru:
Adibah Hanis Binti Arif
Mata pelajaran:
Ibadat Darjah 6
Kelas: 6 Maliki
Tarikh: 7 Disember
2019
Masa: 2.30 – 3.30
petang
Bilangan:
20 orang pelajar
Tajuk: At’imah
Kemahiran:
Mendengar,membaca dan menulis.
Kaedah: Syarahan dan
kuiz
Pengetahuan Sedia Ada: Pelajar
menyatakan makanan halal dan haram.
Hasil Pembelajaran: a)
Menyatakan definisi at’imah
b) Menyenaraikan dalil at’imah
c) Menyebutkan hukum at’imah.
Kemahiran Berfikir: Mendengar,
membaca dan menulis.
Penerapan Nilai: Disiplin
dan taat.
Bahan Bantu Mengajar: Kitab, lembaran kerja,
kad manila, komputer riba dan skrin pemancar cahaya (LCD).
MASA/LANGKAH
|
ISI
PELAJARAN
|
AKTIVITI
PENGAJARAN & PEMBELAJARAN
|
CATATAN
|
Pendahuluan
2min
|
Bacaan doa belajar :
بسم الله الرحمن
الرحيم
اللهم افتح علينا
حكمتك وانشر علينا من خزائن رحمتك يا ارحم الراحمين
أشهد أن لا إله إلا
الله وأشهد أن محمدا رسول الله
|
1.Guru meminta
murid-murid membacakan doa belajar dengan betul dan lancar.
2. Murid-murid
membaca doa belajar dengan bimbingan guru
|
Nilai: Khusyuk dan patuh.
|
Set Induksi
3min
|
Imej makanan.
|
1,Guru menerangkan pelajar tentang definisi at’imah
berdasarkan imej.
2.Pelajar menulis penerangan guru di dalam buku
latihan.
|
Bahan Bantu Mengajar
: Skrin pemancar cahaya (LCD), komputer
Strategi: Berpusatkan
bahan.
Nilai : Patuh,
Sabar, Taat
|
Langkah 1
5 min
|
Mengagihkan kad manila bertulis ciri-ciri makanan yang
halal.
|
1.Guru meminta pelajar membentuk kumpulan.
2. Pelajar diminta menyenaraikan lagi makanan halal
di papan putih.
|
Strategi:
Berpusatkan bahan dan guru.
|
Langkah 2
7min
|
Kaedah am untuk mengenal pasti binatang halal dan
haram.
|
1.Guru mencerakinkan kad manila bertulis kaedah am
mengenal pasti binatang halal dan haram.
2. Pelajar diminta menyusun semula secara
berkumpulan.
|
Nilai: Tekun
|
Langkah 3
5 min
|
Jauhi perkara haram
1.Tumbuhan yang berbisa/beracun/memabukkan.
2.Minuman beracun/memabukkan.
3.Bahan kimia bercampur najis.
4.Bahan semula jadi seperti air, embun yang
bercampur najis dan racun.
|
1.Guru menyenaraikan perkara haram yang perlu
dijauhi dan meminta pelajar menghafaz kesemuanya.
2.Pelajar menghafaz perkara haram yang perlu
dijauhi kemudian guru membuat semakan.
|
|
Penilaian
5 min
|
Kuiz tentang perbezaan makanan halal dan haram.
|
1.Guru membentuk kumpulan pelajar dan mengadakan
kuiz.
2.Pelajar menjawab secara berkumpulan.
|
Nilai: Bekerjasama.
|
Penutup
3 min
|
Rumusan
isi pelajaran yang dipelajari.
|
1.Guru membuat rumusan berkenaan ibadah haji dan
umrah.
2.Murid-murid menyatakan kefahaman tentang topik
pada hari ini.
|
Kemahiran:
Kemahiran membuat rumusan dan berdaya saing.
Strategi:
Berpusatkan guru dan murid.
|
Catatan Refleksi : Saya berasa bersyukur kerana pembelajaran hari ini sangat
menggembirakan dan menarik kerana pada pandangan saya sebilangan besar
murid-murid memberi perhatian sepenuhnya sepanjang sesi pengajaran dan pembelajaran
dan saya berharap murid-murid dapat memahami isi pelajaran agar dapat dijadikan
pengajaran dan ikutan tauladan di dalam kehidupan.
RANCANGAN PENGAJARAN HARIAN IBADAT
DARJAH 6 (bab 9)
Nama Guru:
Adibah Hanis Binti Arif
Mata pelajaran:
Ibadat Darjah 6
Kelas: 6 Maliki
Tarikh: 7 Disember
2019
Masa: 2.30 – 3.30
petang
Bilangan:
20 orang pelajar
Tajuk: Binatang halal
dan haram dimakan
Kemahiran:
Mendengar dan membaca
Kaedah: Bercerita dan
syarahan
Pengetahuan Sedia Ada: Pelajar
sudah mengenal pasti binatang halal dan haram.
Hasil Pembelajaran: a)Menyatakan
binatang yang halal dan haram
b)Membezakan binatang halal dan haram.
c)Menjauhi perkara yang haram seperti makanan dan
binatang yang haram.
Kemahiran Berfikir: Mendengar
dan membaca.
Penerapan Nilai: Patuh
dan tekun.
Bahan Bantu Mengajar: Kitab, lembaran kerja,
kad manila, komputer riba dan skrin pemancar cahaya (LCD).
MASA/LANGKAH
|
ISI
PELAJARAN
|
AKTIVITI
PENGAJARAN & PEMBELAJARAN
|
CATATAN
|
Pendahuluan
2min
|
Bacaan doa belajar :
بسم الله الرحمن
الرحيم
اللهم افتح علينا
حكمتك وانشر علينا من خزائن رحمتك يا ارحم الراحمين
أشهد أن لا إله إلا
الله وأشهد أن محمدا رسول الله
|
1.Guru meminta
murid-murid membacakan doa belajar dengan betul dan lancar.
2. Murid-murid
membaca doa belajar dengan bimbingan guru
|
Nilai: Khusyuk dan patuh.
|
Set Induksi
3min
|
Gambarajah binatang.
|
1.Guru menyoal pelajar tentang nama-nama binatang.
2.Pelajar menjawab soalan dan menamakan bintang
tersebut.
|
Bahan Bantu Mengajar
: Kad manila bergambar.
Strategi: Berpusatkan
bahan.
Nilai : Patuh,
Sabar, Taat
|
Langkah 1
5min
|
Guru menampalkan kad manila yang menyenaraikan
jenis binatang yang terbahagi kepada tiga bahagian.
|
1.Guru menceritakan bahagian binatang kepada
pelajar.
2. Guru meminta pelajar menghafaz bahagian
tersebut.
|
Strategi: Berpusatkan
bahan.
Nilai : Patuh,
Sabar,
Khusyuk
|
Langkah 2
7min
|
Menyusun kad manila tentang tiga jenis binatang
1.Binatang darat
2.Binatang air
3.Binatang dua alam.
|
1.Guru menyusun tiga bahagian binatang.
2.Guru meminta pelajar menulis binatang-binatang
mengikut bahagian.
|
Strategi: Berpusatkan
bahan dan pelajar.
|
Langkah 3
5min
|
Menjauhi dadah dan rokok.
|
1.Guru menjelaskan tentang akibat mengambil dadah
dan rokok.
2.Pelajar menulis akibat menghisap rokok dan
dadah.
|
Nilai: Taat
|
Penilaian
5min
|
Aktiviti penilaian berdasarkan isi pelajaran.
|
1.Guru memberi lembaran kerja.
2.Pelajar menyiapkan lembaran kerja secara
individu.
|
Nilai: Patuh.
|
Penutup
3min
|
Rumusan
isi pelajaran yang dipelajari.
|
1.Guru membuat rumusan berkenaan haiwan yang halal
dan haram.
2.Murid-murid menyatakan kefahaman tentang topik
pada hari ini.
|
Kemahiran:
Kemahiran membuat rumusan dan berdaya saing.
Strategi:
Berpusatkan guru dan murid.
|
Catatan Refleksi : Saya berasa bersyukur kerana pembelajaran hari ini sangat
menggembirakan dan menarik kerana pada pandangan saya sebilangan besar
murid-murid memberi perhatian sepenuhnya sepanjang sesi pengajaran dan
pembelajaran dan saya berharap murid-murid dapat memahami isi pelajaran agar dapat
dijadikan pengajaran dan ikutan tauladan di dalam kehidupan.
RANCANGAN PENGAJARAN HARIAN IBADAT
DARJAH 6 (bab 10)
Nama Guru:
Adibah Hanis Binti Arif
Mata pelajaran:
Ibadat Darjah 6
Kelas: 6 Maliki
Tarikh: 7 Disember
2019
Masa: 2.30 – 3.30
petang
Bilangan:
20 orang pelajar
Tajuk: Solat ketika
darurat
Kemahiran:
Mendengar, membaca dan menulis.
Kaedah: Bercerita dan
syarahan
Pengetahuan Sedia Ada: Pelajar
mengetahui hukum solat darurat.
Hasil Pembelajaran: a)Menyatakan
erti solat darurat
b)Menulis cara-cara solat ketik darurat
c) Menyebut dalil solat darurat.
Kemahiran Berfikir: Mendengar,
membaca dan menulis.
Penerapan Nilai: Tekun
dan gigih.
Bahan Bantu Mengajar: Kitab, lembaran kerja,
kad manila, komputer riba dan skrin pemancar cahaya (LCD).
MASA/LANGKAH
|
ISI
PELAJARAN
|
AKTIVITI
PENGAJARAN & PEMBELAJARAN
|
CATATAN
|
Pendahuluan
2min
|
Bacaan doa belajar :
بسم الله الرحمن
الرحيم
اللهم افتح علينا
حكمتك وانشر علينا من خزائن رحمتك يا ارحم الراحمين
أشهد أن لا إله إلا
الله وأشهد أن محمدا رسول الله
|
1.Guru meminta
murid-murid membacakan doa belajar dengan betul dan lancar.
2. Murid-murid
membaca doa belajar dengan bimbingan guru
|
Nilai: Khusyuk dan patuh.
|
Set Induksi
3min
|
Tayangan video solat
darurat.
|
1.Guru menerangkan isi kandungan video berkaitan
dengan topik pelajaran.
2.Pelajar menulis dan membuat catatan.
|
Bahan Bantu Mengajar
: Skrin pemancar cahaya (LCD), komputer
Strategi: Berpusatkan
bahan.
Nilai : Patuh,
Sabar, Taat
|
Langkah 1
5min
|
Solat dalam kenderaan.
|
1.Guru meminta beberapa pelajar membuat lakonan
solat dalam kenderaan seperti di dalam video.
2.Pelajar melakonkan solat dalam kenderaan seperti
di dalam video.
|
Strategi: Berpusatkan
bahan dan pelajar.
Nilai : Patuh,
Sabar, Taat
|
Langkah 2
7min
|
Cara-cara solat ketika darurat.
|
1.Guru membentuk beberapa kumpulan pelajar.
2. Setiap kumpulan perlu berbincang tentang
tutorial melaksanakan solat ketika darurat.
3. Pelajar menghantar wakil setiap kumpulan untuk
melakukan tutorial solat ketika darurat.
|
|
Langkah 3
5min
|
Bacaan dalil dan hukum solat ketika darurat.
|
1.Guru membacakan dan menerangkan tentang dalil
dan hukum solat ketika darurat.
2. Pelajar mengikuti bacaan guru.
|
Strategi :
Berpusatkan guru dan murid.
|
Penilaian
5min
|
Menghafaz jenis jenis solat dan dalil ketika darurat.
|
1.Guru meminta pelajar menghafaz jenis jenis solat
dan dalil ketikadarurat.
2. Pelajar menghafaz jenis solat dan dalil ketika
darurat kemudian menghantar tasmik kepada guru.
|
Strategi:
Berpusatkan murid dan guru.
Nilai:
Patuh tekun dan taat.
|
Penutup
3min
|
Rumusan
isi pelajaran yang dipelajari.
|
1.Guru membuat rumusan berkenaan solat ketika
darurat.
2.Murid-murid menyatakan kefahaman tentang topik
pada hari ini.
|
Kemahiran:
Kemahiran membuat rumusan dan berdaya saing.
Strategi:
Berpusatkan guru dan murid.
|
Catatan Refleksi : Saya berasa bersyukur kerana pembelajaran hari ini sangat
menggembirakan dan menarik kerana pada pandangan saya sebilangan besar
murid-murid memberi perhatian sepenuhnya sepanjang sesi pengajaran dan
pembelajaran dan saya berharap murid-murid dapat memahami isi pelajaran agar
dapat dijadikan pengajaran dan ikutan tauladan di dalam kehidupan
No comments:
Post a Comment