Wednesday, 9 January 2019

RANCANGAN PENGAJARAN HARIAN MICROTEACHING



Nama Guru:   a)Syahrin Najiha Binti Gumono
              b)Adibah Hanis Binti Arif

Matapelajaran: Tauhid Darjah 1
Kelas: 1 Ibnu Khaldun
Tarikh: 11 Februaru 2019
Masa: 2.30 - 3.00 Petang
Bilangan: 20 Orang
Tajuk: Rukun Islam
Kemahiran: Kemahiran Membaca, Kemahiran Mendengar, kemahiran Menulis
Kaedah: Permainan, Perbincangan, Syarahan
Pengetahuan Sedia Ada: Pelajar telah mengetahui tentang Islam
Hasil Pembelajaran: a) Menyatakan pengertian Rukun Islam
                  b) Menyenaraikan 5 Rukun Islam
                  c) Menulis 3 Faedah mempelajari Rukun Islam
Kemahiran Berfikir: Soal Jawab, Merumus, Menerang, Pengukuhan
Penerapan Nilai: Khusyuk, Disiplin, Taat, Tolong Menolong dan Bekerjasama
Bahan Bantu Mengajar: Kad manila, Kertas Warna, Kitab, Komputer Riba, LCD

Langkah/ Masa
Isi Pelajaran
Aktiviti Pengajaran
Catatan
Pendahuluan
(2 minit)
-Ucapan salam dan bacaan doa
-Guru meminta pelajar membaca doa secara beramai-ramai
-Pelajar dan guru membaca doa bersama-sama
Nilai:
-Khusyuk
Set Induksi
(3minit)
‘Kad Tarik’

1) Apakah yang kamu dapat lihat semasa rakan kamu menarik kad tersebut?
Andaian Jawapan: Huruf, Gambar
2) Huruf dan gambar apa yang kamu dapat lihat?
Andaian Jawapan: ر, ک, ن, gambar ka’abah, orang solat
3) Kamu semua tahu tak apa yang akan saya ajar pada hari ini?
-Andaian Jawapan: Huruf Jawi, Rukun Islam, Rukun Iman
-Guru menanyakan beberapa soalan yang berkaitan dengan isi yang ada pada kad tarik tersebut
-Para pelajar menjawab soalan guru berdasarkan pengetahuan sedia ada mereka
Nilai:
-Gigih
-Yakin
-Berusaha

Kemahiran:
-Kemahiran mendengar
-Kemahiran
Bertutur

Teknik:
-Soal Jawab
-Perbincangan

Strategi:
-Berpusatkan guru
-Berpusatkan pelajar

Bahan Bantu Mengajar:
-Kad Tarik

Langkah 1
( 5 minit)
Pengertian Rukun Islam

-Rukun Islam ialah suatu perkara utama yang wajib dikerjakan oleh setiap umat Islam
-Kita wajib percaya pada rukun Islam
6 Rukun Islam
-Mengucap dua kalimah syahadah
-Melaksanakan solat 5 waktu
-Mengeluarkan Zakat
-Berpuasa di bulan Ramadhan
-Menunaikan Haji
-Guru menjelaskan dan menerangkan pengertian Rukun Islam kepada pelajar
-Seorang pelajar diminta untuk membaca pengertian rukun Islam
-Guru menyenaraikan lima rukun Islam berdasarkan roda yang mengandungi senarai rukun Islam
-Pelajar menyebut lima rukun Islam berdasarkan roda tersebut
Nilai:
-Khusyuk
-Yakin
-Berdisiplin

Kemahiran:
-Kemahiran mendengar
-Kemahiran membaca
-Kemahiran bertutur

Teknik:
-Syarahan
-Soal Jawab

Pendekatan
-Deduktif

Strategi:
-Berpusatkan guru
-Berpusatkan murid

Bahan Bantu Mengajar:
-Roda rukun Islam

Langkah 2
( 6 minit)
Lagu Rukun Islam Omar & Hana

Lirik lagu:
‘Apakah Rukun Islam yang pertama, Syahadah.
Apakah Rukun Islam yang kedua? Solat
Ketiganya Puasa
Keempat Bayar Zakat
Kelima Pergi Haji Naik Pesawat’

Faedah mengetahui Rukun Islam
1) Dapat mendekatkan diri dengan Allah
2) Disayangi dan dikasihi Allah
3) Mendapat ganjaran pahala
-Guru menayangkan video lagu rukun Islam di hadapan kelas
-Pelajar menonton video lagu tersebut sambil menyebut rukun Islam
-Guru meminta pelajar menyanyi bersama-sama
-Pelajar dan guru bersama-sama menyanyikan lagu rukun Islam
-Guru menerangkan pula faedah mengetahui rukun Islam
-Guru meminta pelajar untuk menyebut 3 faedah mengetahui rukun Islam
-Pelajar menjawab mengikut kefahaman dan pengetahuan mereka
Nilai:
-Fokus
-Khusyuk
-Berdisiplin

Kemahiran:
-Kemahiran mendengar
-Kemahiran bertutur
-Kemahiran menerang

Teknik:
-Soal Jawab
-Nyanyian
-Perbincangan
-Inkuiri

Pendekatan:
-Deduktif

Strategi:
-Berpusatkan guru
-Berpusatkan pelajar

Bahan Bantu Mengajar:
-Video
-Laptop
-LCD

Langkah 3
( 6 minit)
‘Permainan Fan-N-Pick’
-Pengertian Rukun Islam
-5 Rukun Islam
-Faedah mengetahui Rukun Islam
-Guru membahagikan pelajar kepada beberapa kumpulan
-Guru menyusun kad soalan dalam bentuk kipas
-Setiap wakil kumpulan akan mengambil satu kad soalan
-Pelajar akan membincangkan soalan di dalam kumpulan
-Pelajar menjawab soalan di dalam kumpulan
-Guru memberi bintang kepada setiap kumpulan yang menjawab dengan tepat
Nilai:
-Bekerjasam
-Toleransi
-Berusaha

Kemahiran:
-Kemahiran membaca
-Kemahiran
Bertutur

Teknik:
-Soal Jawab
-Perbincangan
-Kerja Kumpulan

Strategi:
-Berpusatkan guru
-Berpusatkan murid

Pendekatan:
-Deduktif
-Elektik

Bahan Bantu Mengajar:
-Kertas warna
-Kad soalan

Penilaian
(5minit)
Soalan tuliskan susunan rukun Islam mengikut urutan yang betul:
-Percaya kepada Allah
-Percaya kepada Malaikat
-Percaya kepada Kitab
-Percaya kepada Rasul
-Percaya kepada Hari Kiamat
-Percaya kepada Qada’ dan Qadar
-Guru menayangkan soalan dalam slide di hadapan kelas
-Beberapa orang pelajar diminta untuk menjawab soalan
-Pelajar menjawab soalan berdasarkan pengetahuan dan kefahaman mereka
-Guru dan pelajar menyemak bersama-sama jawapan tersebut
Nilai:
-Berani
-Yakin menjawab soalan
-Gigih

Kemahiran:
-Kemahiran menulis
-Kemahiran membaca

Teknik:
-Perbincangan
-Soal Jawab

Strategi:
-Berpusatkan guru
-Berpusatkan murid

Bahan Bantu Mengajar:
-Slide

Penutup
(3minit)
Nyanyian Lagu Rukun Islam
Lirik lagu:
‘Apakah Rukun Islam yang pertama, Syahadah.
Apakah Rukun Islam yang kedua? Solat
Ketiganya Puasa
Keempat Bayar Zakat
Kelima Pergi Haji Naik Pesawat’

-Guru meminta semua pelajar menyanyikan semula lagu rukun Islam bersama-sama
-Pelajar dan guru bernyanyi bersama
-Bacaan tasbih kafarah dan surah Al Asr sebagai penutup
Nilai:
-Khusyuk
-Yakin
-Gigih

Kemahiran Berfikir:
-Kemahiran bertutur
-Kemahiran mendengar

Teknik:
-Nyanyian

Strategi:
-Berpusatkan guru
-Berpusatkan murid


Catatan Refleksi : Kami sangat bersyukur dan berasa sangat berpuas hati dengan sesi pengajaran dan pembelajaran pada hari ini. Hal ini kerana para pelajar sangat memberi kerjasama dan memberi respon positif terhadap pembelajaran pada hari ini. Keseluruhannya, kami sangat berpuas hati dan akan membuat penambahbaikan dari semasa ke semasa.

Ulasan Pensyarah Guru Pembimbing:

Disediakan oleh,                                               Disahkan oleh,

(.………………..)                                             (………………..)

1 comment:

  1. T-Fal T-Fal T-Fal T-Fashion - Classic Design
    T-Fal titanium plumbing T-Fal T-Fashion is a traditional how much is titanium worth Chinese casual schick quattro titanium dress worn in a red and white dress. This casual attire is casual, casual, ford fusion titanium casual, and nano titanium by babyliss pro

    ReplyDelete